Великогабаритні транспортні засоби виступають джерелом підвищеної небезпеки. Цей фактор становиться ще більш значним якщо авто рухається в темний час доби по жвавому шосе. Для підвищення безпеки сьогодні все частіше використовується так зване контурне маркування автомобілів світловідбивними стрічками. Саме про такі корисні рішення, їх типи, особливості використання ми поговоримо в цьому огляді.

Почнемо з базових моментів. Транспортні засоби великих габаритів на кшталт вантажівок різних класів, комунальної, дорожньо-будівельної техніки, виступають джерелом підвищеної небезпеки. Ступінь небезпеки підвищується по мірі того як заходить сонце. Вночі взагалі неможливо своєчасно відреагувати та здійснити маневр на дорозі, коли раптово із темряви з'являється вантажівка або причіп. Ця проблема вирішується за допомогою позначення габаритів і контурів авто. Найочевидніший засіб для позначення – габаритні вогні, але їх можна помітити тільки у разі включеного запалювання, тому якщо авто припарковане, такі вогні марні. Для вирішення цієї проблеми вже декілька років використовують світловідбиваючі елементи, виконані в формі стрічок. Стрічка – головний елемент контурного маркування авто, що забезпечує видимість ТЗ для інших учасників дорожнього руху. За рахунок своїх властивостей стрічка відображає світло фар інших автомобілів, таким чином вирішуючи проблему нерухомої спецтехніки. 

Завдяки світловідбиваючим стрічкам позначається не тільки транспорт, але і стаціонарні, рухомі конструкції:

  • паркувальні стовбури;

  • відбійники;

  • шлагбауми;

  • пересувні огорожі та багато інших конструктивних рішень.

Інакше кажучи, стрічки універсальні і допомагають досягати позитивних рішень в різних сферах.

Особливості, різновиди світловідбивних стрічок

Щодо конструкції та внутрішнього складу, то світловідбиваючі стрічки досить прості. Їх основу становить полімерна плівка, на якій розміщуються елементи, відбиваючі світло. Тильна сторона покривається клейовим шаром, прикритим плівкою на паперовій основі. Також зверху стрічка може мати захисний шар, блокуючий шкідливе УФ-випромінювання сонця. Захист навіть здатний протистояти кислотам і вологому середовищу.

Щодо способу формування світловідбиваючі стрічки поділяються на:

  1. Суцільні. Рефлектори на них мають форму призм або сфер. Наносяться методом штампування.

  2. Стільникові. Елементи мають шестикутну форму, додатковий полімерний шар.

Суцільні стрічки мають рівну поверхню, на якій можна побачити структуру якщо зосередити зір на певній ділянці. Стрічки такого типу прості у виробництві, коштують дешево. Однак коефіцієнт відбиття світла у них не найкращий, до того ж є ще один недолік – обмежений кут відбиття. Якщо промінь падає під кутом 40-50° відображення практичне немає.

Стільникові, вони ж комірчасті стрічки, у виробництві складніші, тому і коштують дорожче. За рахунок наявності гексагональних рефлекторів стільникові стрічки краще відбивають світло, мають більш широкі кути відображення. Отже, завдяки стільниковим стрічкам контурне маркування становиться максимально ефективним.

Окремо слід розповісти про різновид стільникових стрічок, які називають алмазними. За рахунок додаткового шару та спеціальної структури, вони мають рекордний світловідбивний коефіцієнт, кути відображення. Алмазні різновиди легко впізнати по блискітках, що покривають поверхню рефлектора.

Відрізняються герої нашого огляду забарвленням і зовнішнім виглядом:

  • з рівномірно пофарбованою поверхнею;

  • з поділом на сегменти одного кольору;

  • зі смугами;

  • двоколірні рішення зі стрілоподібними, діагональними малюнками контрастних тонів.

Незважаючи на те, що стрічки мають різні кольори, згідно правил, для маркування автомобілів використовують тільки жовті, помаранчеві, білі, червоні варіанти. Також поширені "зебри" з поєднанням червоного/білого або червоного/жовтого кольорів, але зазвичай їх використовують для маркування дорожніх огорож, паркувальних місць. При виготовленні дорожніх знаків застосовують інші кольори — сині, зелені, сріблясті, контрастні дуети на кшталт біло-синього, чорно-білого, чорно-жовтого.

Правила застосування світловідбивних стрічок

Проблема окреслення габаритів транспорту стоїть досить давно. Перший правовий стандарт був прийнятий ще в 90-і роки минулого століття, і не так давно переглядався повторно.

Згідно з новими нормативами, маркування наноситься тільки на бічні і задні поверхні певних транспортних засобів. Колір стрічок не регламентується, але практика показує, що найчастіше з боків використовують маркування жовтого або білого кольорів, в той час як ззаду нерідко застосовують жовті, білі, червоні позначки. Норми діють для вантажівок масою від 7,5 т., причепів масою від 3,5 т.

Контурне маркування задньої поверхні виконується на ТЗ шириною від 2,1 метра. Виняток складають тягачі і вантажівки, що не мають надбудов. Також маркування наноситься на бічні поверхні по всій довжині, якщо вона складає понад 6 метрів.

Стрічки розташовують на певній відстані від поверхні дороги, елементів автомобіля або причепа:

  • внизу – не нижче 25 см над дорогою, але не вище 1,5 мм рівня дороги;

  • зверху – в межах 0,4 мм від верхнього краю транспортного засобу.

На бічній поверхні загальна довжина покриття повинна становити не менше 80% довжини авто. В виняткових випадках, довжина може бути скорочена до 60% і навіть 40%.

Стрічки наносяться на наступні поверхні транспортних засобів:

  • на всю довжину фургона, цистерни, причепа, платформи;

  • на всю довжину бічної сторони кабіни;

  • по периметру задній поверхні фургонів, цистерн;

  • в кутах бічних сторін фургонів;

  • в ніжній частині бортової платформи.

Сам процес нанесення не викликає питань. Спершу вимірюється довжина, відзначаються місця, відриваються необхідні шматки. Місця наклеювання ретельно відмиваються, знежирюються. Залишається відокремити підкладку від клейового шару і притулити рефлектор на місце. Важливо виконувати наклейку рівно, уникаючи бульбашок та складок.

Сучасні рефлектори мають надійну клейову основу, яка дозволяє використовувати стрічку на протязі 8-ми років. Матеріал не боїться бруду, миючих засобів, механічного, УФ-впливу.